企業だけでなく、大学もグローバル化を迫られている今、理系・文系を問わず、「英語の4技能」を持つ学生が求められています。高度な専門職業人として、また国際的な研究者を育成するために、英語運用能力を集中的に鍛え上げるカリキュラムの企画・立案と実施の管理を行っています。

カリキュラム

研究大学である東北大学では、学部を問わず、working language(共通言語)として英語が使われている。したがって、本学の学生は専門領域の知識や教養を身に付ける際、英語を通じて知識を取り入れ、英語を使って考察・発表・執筆する機会を持つこととなる。このような学術目的英語の土台(一般にEnglish for General Academic Purposeと呼ばれている)を作るために提供されるのが、全学教育科目としての英語科目(1・2年次)である。

1年次では4つの英語科目(English I-A、English I-B、English II-A、English II-B)を履修することになるが、各科目には2つのobjectivesが設定されており、それぞれのobjectiveに対して2つのcore skillsが配置されている。2年次(English C)では、1年次で身に付けたcore skillsを用いて、エッセイの執筆、プレゼンテーションを行う。

English I-A: Academic Reading and Vocabulary
1. Improve reading and vocabulary-building skills
1) Word Parts
2) Synonym Vocabulary
2. Recognize the text’s main idea, key information, and gist
3) Skimming and Scanning
4) Paraphrasing and Summarizing

English I-B: Academic Listening and Speaking
1. Take and discuss notes
5) Note-Taking While Listening
6) Orally Summarizing from Notes
2. Use common spoken academic expressions
7) Idiomatic Language
8) Interrogatives and Stating Opinions

English II-A: Integrated Academic Reading and Writing
1. Identify the text’s organization and logic
9) Connotative and Denotative Meanings
10) Implications and Inferences
2. Construct an academic paragraph
11) Collocations
12) Paragraph Writing

English II-B: Integrated Academic Listening and Speaking
1. Understand a speaker’s intent
13) Indirect Language
14) Tone of Voice
2. Discuss various topics
15) Fluency and Pronunciation
16) Discussion Strategies

English III: Integrated Academic Presentation
1. Preparing, creating, and giving an academic presentation
1) Presentation Preparation
2) Presentation Strategies
2. Identifying and asking about key information from an academic presentation
3) Listening Critically
4) Questions & Answers

教員紹介