企業だけでなく、大学もグローバル化を迫られている今、理系・文系を問わず、「英語の4技能」を持つ学生が求められています。高度な専門職業人として、また国際的な研究者を育成するために、英語運用能力を集中的に鍛え上げるカリキュラムの企画・立案と実施の管理を行っています。
カリキュラム
研究大学である東北大学では、学部を問わず、英語が共通言語(working language)として使用されています。そのため、本学の学生は専門知識や教養を身につける際、英語を通じて情報収集を行い、英語で考察・発表・執筆する機会を持つことになります。全学教育科目として提供される英語科目(1・2年次)は、このような一般学術目的の英語の基盤を構築することを目的としています。
1年次には、4つの英語科目(English I-A、English I-B、English II-A、English II-B)を履修します。各科目には2つの目的(objectives)が設定されており、それぞれの目的達成のために2つの主要スキル(core skills)が組み込まれています。2年次に開講される2つの科目(English III: Integrated Academic Presentation、English III e-learning)では、1年次で培ったcore skillsを用いてアカデミックプレゼンテーションを行うとともに、オンライン英語教材を活用して学術英語の4技能をさらに向上させます。
English I-A: Academic Reading and Vocabulary
1. Improve reading and vocabulary-building skills
1) Word Parts
2) Synonym Vocabulary
2. Recognize the text’s main idea, key information, and gist
3) Skimming and Scanning
4) Paraphrasing and Summarizing
English I-B: Academic Listening and Speaking
1. Take and discuss notes
5) Note-Taking While Listening
6) Orally Summarizing from Notes
2. Use common spoken academic expressions
7) Idiomatic Language
8) Interrogatives and Stating Opinions
English II-A: Integrated Academic Reading and Writing
1. Identify the text’s organization and logic
9) Connotative and Denotative Meanings
10) Implications and Inferences
2. Construct an academic paragraph
11) Collocations
12) Paragraph Writing
English II-B: Integrated Academic Listening and Speaking
1. Understand a speaker’s intent
13) Indirect Language
14) Tone of Voice
2. Discuss various topics
15) Fluency and Pronunciation
16) Discussion Strategies
English III: Integrated Academic Presentation
1. Preparing, creating, and giving an academic presentation
1) Presentation Preparation
2) Presentation Strategies
2. Identifying and asking about key information from an academic presentation
3) Listening Critically
4) Questions & Answers
English III: e-learning
1) Develop pronunciation and oral fluency.
2) Develop the ability to listen to academic English at natural speeds.
3) Develop academic critical reading skills.
4) Develop academic integrated writing skills based on information acquired through listening and reading.